Drugsdumpingen: VVD West-Brabant luidt de noodklok

Het aantal drugsdumpingen in West-Brabant rijst al jaren de pan uit. In onze natuur, in woonwijken, in ons water en, als dieptepunt, in een zes meter diepe put in het bos. Het kan zo niet langer. Tussen opruimen en productie tegengaan zit nog een stap: handhaven in het buitengebied. Veldpolitie, defensie en geld. Dat kunnen we niet alleen regelen, daar hebben we het Rijk voor nodig. Op initiatief van burgerlid Jim Bernaards schrijven twaalf West-Brabantse VVD-fracties een brandbrief aan demissionair minister Grapperhaus. Want we hebben zijn hulp nodig.

Bergen op Zoom, 19 mei 2021

Geachte kamerleden van de VVD-fractie, excellentie minister Grapperhaus,

Vorige maand werd er in de West-Brabantse bossen een put ontdekt, verscholen onder bladeren. Weken, of mogelijk maanden, is er drugsafval geloosd in de put. Het sijpelde zes meter diep, in een waterwingebied. De opruiming kost miljoenen. Het meest tragische hieraan is: wij zijn niet meer verbaasd. Bijna wekelijks wordt er gedumpt in onze bossen. Losse vaten, achtergelaten bestelwagens, losse plassen of, zo blijkt nu, verstopte putten. Ons drinkwater loopt gevaar. Het vervuilt onze natuur, diezelfde natuur waarvoor we ons moeten houden aan stikstofmaatregelen. Spelende kinderen lopen brandwonden op. Het buitengebied is haar onschuld verloren. Het zal geen verrassing zijn dat onze regio een hotspot is voor dit soort dumpingen.

Er is veel buitengebied: bossen, weilanden. Veel plekken waar men ongestoord hun gang kan gaan. Maar bovenal: er is nauwelijks handhaving. Politie is al veel te druk en onderbezet, in de wijken en in de strijd tegen drugshandel en productie zelf. En BOA's zijn niet opgewassen tegen deze grote professionele misdaadnetwerken; daar zijn ze niet voor uitgerust.

Wij merken dat er groots wordt ingezet op het tegengaan van productie, het oprollen van labs. Er zijn ook subsidies voor opruiming van dumpingen. Maar er mist wat ons betreft één stap: handhaving op het dumpen zelf. Wij kennen in de regio de risicospots. De parkeerplaatsen die zich hiervoor lenen. Het soort bestelwagen wat gebruikt wordt. Maar wij hebben bij lange na niet de tools om te handhaven. Daarom deze brandbrief: helpt u ons alstublieft, want het kan echt niet langer zo.

We hebben cameratoezicht nodig. Vaste patrouilles van politie, defensie of een speciale task force, als de vroege veldpolitie, die zich volledig hierop kan richten. In het bos, langs de velden en rondom de bekende hotspots. Preventieve controles in het buitengebied. Goede forensische opvolging na een dumping. Helpt u ons alstublieft! Voor ons milieu, voor onze landbouw, voor onze veiligheid. Wij redden het niet meer alleen.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie en opvolging.

Met vriendelijke groet,

Jim Bernaards, burgerlid Bergse VVD, initiatiefnemer,